Storstrømsbroen: Italiensk brobygger mister milliardkontrakt

Italiens svar på Vejdirektoratet bortviser nødlidende italiensk firma, der har kontrakt på Storstrømsbroen, fra milliardbyggeri mellem Italien og Frankrig.

Efter en lang række skandalesager og massiv kritik har det italienske konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder, fået et nyt problem på halsen.

Storentreprenøren Grand Lavori Fincosit (GLF), der i forvejen er ramt af en korruptionssag og er økonomisk nødlidende, er lige blevet smidt ud af et kæmpe tunnelbyggeri af det italienske vejvæsen ANAS.

Det skriver Fagbladet 3F.

Projektet har en værdi af 176 millioner euro – mere end en milliard danske kroner.

Tunnelprojektet i alpeområdet Colle di Tenda er det største byggeri i det nordlige Italien, men efter flere sager om organiseret svindel, sikkerhedsbrud og frygt for forurening har det statsejede ANAS nu valgt at ophæve kontrakten med GLF.

- Vi har ophævet kontrakten på grund af alvorlige kontraktbrud begået af hovedentreprenøren (GLF, red.), udtaler en talsmand for ANAS i en meddelelse til den italienske presse.

- Vi har beordret GLF til at sikre byggepladsen, og senest 30. maj skal byggepladsen være rømmet for mandskab og udstyr, lyder det videre.

At GLF nu er blevet smidt helt ud af projektet har også at gøre med en ny udvikling om frygt for forurening fra tunneludgravningen.

Den mere end tre kilometer lange tunnel bliver anlagt mellem Italien og Frankrig, og på den franske side er borgmesteren i Tende, Jean-Pierre Vassallo, oprevet over, at GLF igen og igen har forsømt at bortskaffe udgravet materiale fra tunnelen.

Borgmesteren frygten, at ophobningerne af det miljøskadelige materiale skal ende i den nærliggende flod i det naturskønne alpelandskab.

Bygherren, det italienske vejvæsen ANAS, begrunder også bortvisningen af GLF med, at de forgæves har indskærpet over for firmaet, at de skal skille sig af med de store mængder restmateriale på ansvarlig vis.

Tunnelbyggeriet var i forvejen svært forsinket og risikerer nu blive yderligere forsinket.

Fagbladet 3F har fået et skriftligt svar fra en pressetalsmand for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen.

Få overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

- Konsortiet kan bekræfte, at GLF er blevet bedt om at stoppe med at bygge på Tenda-projektet. GLF og bygherren er uenige om, hvad og hvem der er skyld i forsinkelser på projektet, siger Silvio Fascio, der er europæisk direktør for det ledende selskab Itinera og formand for bestyrelsen af det danske selskab, der skal bygge Storstrømsbroen:

Den italienske byggedirektør mener ikke, at sagen vil få nogen indvirkning på det danske projekt, og GLF vil stadig være en del af Storstrømsbro-projektet, svarer han.

- Når der opstår uenigheder af denne karakter, så er det meget beklageligt for både entreprenører og kunder. Men man kan ikke gøre nogen rimelighed konkludere, at en entreprenørvirksomhed ikke er troværdig på baggrund af en enkeltstående sag, så tilliden til GLF er intakt, slutter Silvio Fascio.

Heller ikke hos Vejdirektoratet mener man, at den seneste skandalesag med de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, vil få nogen betydning.

- Det får ingen konsekvenser for denne kontrakt. Desuden er nøglemedarbejderne i Storstrømsbro-projektet ikke ansat i GLF, men i selve konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Mens Vejdirektoratet ikke er nervøse over at fortsætte med de italienske brobyggere, så mener Gunde Odgaard, der er leder af byggeriets paraplyorganisation, Bygge-, Anlæg og Trækartellet, at grænsen er nået og overskredet.

- Hvorfor er det, at vi synes, det er sjovt at lege med de her italienere, når ingen andre gider? Ikke engang det italienske vejvæsen vil jo have noget med dem at gøre, siger han til Fagbladet 3F. .

Mere hos Fagbladet 3F

Emneord: OPS, Offentligt privat samarbejde, Storstrømsbro, 130418
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1599 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 23.05.18 Politik
    Folkemødet oplever et boost i fælles events

    3000 indmeldte events til Folkemødet 2018 er mange, men faktisk er det lidt færre end i 2017, hvor der blev holdt knap 3300 events. Arrangørerne er blevet bedre til at samarbejde og nye temascener og -områder viser vejen.

  • 13.05.18 Infrastruktur
    Offentligt privat forsvarspartnerskab skaber kampfly-center

    Det er vores ambition, at Haderslev Kommune kan understøtte og samle udvikling og ekspertise indenfor forsvarsindustrien, siger Haderslevs borgmester.

  • 01.05.18 Infrastruktur
    Syddanmark har valgt leverandør af patientjournal

    Det bliver Systematic, som vinder udbuddet af en ny elektronisk patientjournal i Region Syddanmark. Det står klart, efter at Regionsrådet i dag har godkendt det endelige udbudsresultat. Systematic vinder både på kvalitet og pris.

  • 12.04.18 Infrastruktur
    Assens bliver en hovedby på forkant

    Assens Kommune har netop fået tilsagn om, at Assens er med i Realdanias ”Hovedbyer på forkant”. Med godt 2 millioner til projektet ”Fremtidens Assens” skal der laves en udviklings- og helhedsplan for hele byen og skabes nyt liv i Assens’ bymidte gennem strategisk planlægning og nye tværgående samarbejder.

  • 01.04.18 Politik
    OPS Scenen på Folkemødet 2018

    Offentligt-privat-samarbejde (OPS) får i 2018 for første gang sin helt egen debatscene på Folkemødet.