Hvordan vinder man på den digitale markedsplads?

Det digitale marketing landskab er under konstant forandring, og i takt med at internettet vokser, så vokser konkurrencen også på platformene. Uanset om man arbejder indenfor det offentlige, med ledelse eller politik, så er digitaliseringen i fuld ga

Det digitale marketing landskab er under konstant forandring, og i takt med at internettet vokser, så vokser konkurrencen også på platformene. Uanset om man arbejder indenfor det offentlige, med ledelse eller politik, så er digitaliseringen i fuld gang.

I dag er man tvunget til at tage stilling til, hvordan man vil arbejde med trafik og konvertering - disse muligheder er ikke længere lavt hængende frugter, hvorfor det er blevet sværere at få den ønskede effekt ud af det i forhold til indsatsen.

Vi har derfor sat os for at "interviewe" de bedste hvad "web og trafik" angår og spurgt dem, hvad deres bedste tips er. Disse tips kan 9/10 gange bruges på de fleste type virksomheder.

Benyt Googles ad extensions til at øge din CTR

Jeppe Vestergaard, Ejer Livetsomsenior.dk

En af de bedste måder at få dine AdWords-annoncer til at fylde mere i søgeresultaterne, samt at øge sandsynligheden for at få flere kliks, er ved at gøre brug af Googles mange ad extensions.

Her er der en lang række ekstra features såsom sitelinks, reviews eller udspecificeret adresse- og kontaktoplysninger, som kan bidrage til at øge sandsynligheden for at brugerne vælger netop din annonce. Din annonce bliver på den ene side både mere informativ og ikke mindst langt mere indbydende. Det kan derfor bruges af stort set alle typer af virksomheder og særligt webshops.

Der er stadig relativt få, der i dag bruger det til fulde! Men effekten kan hurtigt mærkes!

Gør din tankegang mobil

Sebastian Krausing, Digital Store Manager hos Ikanobank.dk

Hos Ikano Bank er vi bevidste om, at mobilen er et uundværligt værktøj for kunderne. Kigger man på e-handel i Norden fylder mobile cirka en fjerdel, og dette tal vil stige de næste mange år.

Derfor optimerer vi konstant mod en mobile first strategi. Det angår ikke kun hjemmesiden, men også den digitale markedsføring, da der er stor forskel på, hvordan folk agerer på en mobil sammenlignet med en bærbar-/stationær computer.

Modsat den bærbare- og stationære computer, er der en større sandsynligheden for, at kunder med en mobil i hånden befinder sig uden for hjemmets fire vægge. Dermed vil deres informationssøgning til dels være anderledes, men man kan ligeledes bruge kundernes geografiske placering til at optimere sit mobile budskab. Optimalt set er dette noget, som man selvfølgelig tænker ind i sin omni-channel marketing strategi.

På mobilen har kunden højere forventninger til at brugeroplevelsen skal være hurtig og seamless, hvilket betyder man må prioriterer benhårdt. Dette er en sund attitude at overføre til desktop, da det gør kundeoplevelsen mere simpel på tværs af platforme.

Øg dine bud på tidligere besøgende via remarketing lister

Henrik Andersen, Direktør Gaveinspiration.dk

Vi har i modsætning til mange andre den fordel, at mange af dem, der besøger vores hjemmeside, har travlt, da de står foran at skulle købe en gave. Og det kan man udnytte i sin markedsføring! Her gælder det for os om at få brugerne tilbage på vores side så hurtigt som muligt, hvis de ikke foretager et køb i første omgang.

I forhold til vores AdWords-kampagner har vi derfor tilpasset vores budstrategier, så vi byder højere på personer, som har besøgt vores side tidligere. Det giver i sidste ende et bedre afkast på vores kampagner.

Husk at udfylde alt data i dit shoppingfeed

Frederik Nielsen, Direktør Avxperten.dk      

Avxperten arbejder rigtig meget med Google Shopping. Det er en god kanal for os, da vi har de bedste priser på markedet og pris er noget, som fylder rigtigt meget i selve annoncerne, da prisen kan ses tydeligt i søgeresultaterne. Rigtig mange begår dog en stor fejl ved ikke at udfylde alle mulighederne i deres feed. Start derfor altid med Googles kategorier og fyld ellers på med data.

Jo mere data, jo bedre bliver dit feed og jo flere visninger kan du få!

Tilpas dine bud efter hvilke enheder dine brugere kommer fra

Simon Falk, Manager Mobilabonnement.no

Noget af det særlige ved vores kunder er, at langt størstedelen af dem, som køber vores produkter, gør det fra computeren, imens dem der blot kigger, oftest kommer ind på vores side via tablets eller smartphones.

Derfor vælger vi at tilpasse vores budstrategier efter dette. Det betyder, at vi byder væsentligt højere alt efter, hvilken enhed søgningerne bliver fortaget fra. På den måde får vi flere konverteringer for pengene.

Brug YouTube til at øge dit brandkendskab

Simon Andersen, Marketingspecialist, Duglemmerdetaldrig.dk

Hos duglemmerdetaldrig.dk har vi både fokus på værdien af øget branding, samt på at øge mængden af organisk trafik. I forhold til branding har vi haft stor gavn af YouTube-annoncering. Selvom vi ikke kan sælge noget direkte via YouTube (endnu), så er det en billig måde at få en masse ekstra eksponeringer, hvilket alt andet lige har haft en positiv virkning på mængden af brandtrafik til vores side. Her gælder det dog nok, at man skal sælge et produkt eller en ydelse, som tager sig godt ud på video.

Glem Google Keyword Planner

Morten Kristensen, Direktør shop.cosmos-co.eu/da

En af de ting vi har fået størst glæde af i det forgangne år har været introduktionen af en række nye keywordtools, herunder særligt Ahrefs 2.0 keywordplanner.

De mange, nye features, såsom klikrater og organisk vs. betalte annonceklik-fordeling, har givet os langt større indsigt i forhold til vores søgeordsanalyser, hvilket har gjort at vi næsten har vendt ryggen til gamle tools som Googles egen Keywordplanner, da mængden af indsigt her ikke længere er tilstrækkelig for at kunne lave en grundig søgeordsanalyse. Profitten inden for vores branche, ligesom mange andre, bliver stadigt presset mere og mere af den øgede konkurrence.

Optimer efter konverteringer ikke efter trafik

Jesper Klit Johansen, Manager Kids-world.dk

Vores bedste tip i forhold til Facebook-annoncering går kort sagt på, at du bør optimere efter konverteringer og ikke efter at opnå trafik.

Hvis du optimerer dine kampagner efter at opnå trafik, vil du uden tvivl få en masse ekstra klik, men der vil ikke nødvendigvis være en sammenhæng imellem at få mange kliks og mange konverteringer via Facebook. Indenfor vores børnetøjsbranchen er der en meget lang researchfase, og derfor er der rigtig mange kliks, som aldrig kommer til at resultere i flere salg.

Så i stedet bør du gå efter at få relativt færre kliks, men relativt flere konverteringer.

Brug Pixelswabaftaler til at nå en ny målgruppe

Morten Villadsen, Ejer Undervandsitetet.dk

Midtvejs igennem 2017 havde vi problemer med at finde nye, gode målgrupper, som vi kunne arbejde med på Facebook.

Men i stedet for forgæves at sidde og rode videre i Facebooks Business Manager, valgte vi at række ud til hjemmesider, der henvendte sig til den samme målgruppe som os, hvorefter vi hørte dem efter, om vi kunne placere vores Facebook-pixel på deres side - og de kunne modsat også få adgang til vores. På den måde kom vi hurtigt i kontakt med en lang række nye personer, som vi siden har kunnet bruge i vores Facebook-annoncering med stor succes.

Udnyt de lave priser på Snapchat

Martin Hjort, Ejer Fodboldfessor.dk

En af de nye trends, som vi har haft god succes med hos Fodboldfessor.dk, er Snapchat-annoncering.

Dette skyldes selvfølgelig, at vores målgruppe er til stede her, da Snapchat hovedsageligt er for de helt unge, og vores produkter passer også rigtigt godt til mediet. Selvom Snapchat hovedsageligt er til branding lige nu, er priserne så lave at det stadigvæk kan være en rigtig god og billig måde at få sit brand ud til en ny og større målgruppe. Vi ser oftest denne udvikling; at priserne for annoncering på sociale medier starter meget, meget lavt, og det bør man alt andet lige drage fordel af.

Brug værdibasserede look-a-like-målgrupper

Jon Johanneson, Direktør billigegolfbolde.dk

I sommeren 2017 fjernede Facebook muligheden for at målrette annoncer imod bestemte jobtitler, hvilket var en mindre katastrofe for en nicheshop som b2bgolf.dk, da vi henvender os til en relativ lille målgruppe.

Men efter dette skete valgte vi at fokusere endnu mere på Look-a-like-målgrupper, hvilket har været en stor succes. Mulighederne for at lave look-a-like-kampagner bliver hele tiden bedre, og et af de features, som har virket allerbedst for os, har været at lave såkaldte ’værdibaserede’ look-a-like-målgrupper.

Her danner man en målgruppe på baggrund af de kunder, som bruger flest penge, og ikke bare en målgruppe af kunder, der ligner dine tidligere købere mest. Målgrupperne bliver derfor ofte noget mindre på denne måde, men mere konkrete.

Fordyb dig i Facebook Analytics

Daniel Johannesen, Ejer Watery.dk

For en virksomhed som vores, der sælger svømmeudstyr, ligger der et stort vækstpotentiale i øget Facebook-annoncering. Her er det muligt at skabe et stærkt forspring til sine konkurrenter, hvis man vælger at sætte sig ind i det nye Facebook Analytics og dets mange nye muligheder.

I Facebook Analytics har du blandt andet mulighed for at samle alt din Facebook-data ét sted. Derudover har Facebook Analytics også den fordel, at den kan spore på tværs af enheder.

På Facebook sporer du med andre ord personer og ikke enheder, som fx Google Analytics gør det. Facebook Analytics udvikles løbende, men der er ingen tvivl om for os, at der ligger et rigtig pænt vækstpotentiale, hvis man lærer at mestre dette værktøj før sine konkurrenter.  

Korrekt brug af data

Kenni, Manager Eroguide.dk 

Huske ikke altid at kigge på "samme periode" som sidste måned. Kig også altid på samme periode sidste år. Jeg ser, at alt for mange begå denne fejl. Det ender med, at man får data som man faktisk ikke kan bruge til noget og så træffer man forkerte beslutninger i annonceringen.

Del din dynamiske retargeting op i flere annoncesæt

Rolf Svendsen, Marketing Manager Startpakke.com

I dag er det svært at få succes på Facebook som webshop, hvis man ikke bruger dynamisk retargeting. Hos startpakke.dk har vi fremfor ’bare’ at sætte en enkelt kampagne op, har vi haft stor succes med at dele vores annonce op i flere målgrupper, for at lave de mest relevante annoncer.

Vi har eksempelvis delt vores brugere op i forskellige målgrupper alt efter, om de blot har set et produkt, eller om de har lagt et produkt i kurven, men ikke købt. Sidst men ikke mindst har vi lavet en kampagne for personer, der allerede har gennemført et køb. På den måde har vi haft meget lettere ved at målrette konkrete budskaber alt efter, hvor vores kunder befinder sig i deres købscyklus.

Brug ‘BoostMyFeed’ i din Facebook-annoncering

Gustav Lauritzen E-commerce Manager Andlight.dk

Vores tip kan muligvis spare din virksomhed for megen tid i arbejdet med Facebook-annoncering. For en webshop som vores, der sælger lamper, er det afgørende, at vores kunder kan se og forholde sig til vores produkter, hvis vi skal have succes.

Når du opsætter dynamisk retargeting, kan du med fordel bruge værktøjet BoostMyFeed. Skal du lave dynamisk retargeting og køre samlings-annoncer på Facebook, kan BoostMyFeed spare dig for en masse besvær. Med BoostMyFeed kan du nemlig udfylde alt din produktinformation, og oprette dynamiske skins, som forøger din CTR. Værktøjet er nemt at bruge – også for dem, som ikke har den store, tekniske snilde.

God fornøjelse!

Indsaml flere e-mails via konkurrencer på Facebook

Jesper Pedersen, Ejer Juleliv.dk

I modsætning til mange andre webshops og hjemmesider, så er vores trafik, og dermed også vores salg, 100% sæsonbestemt. Vi får derfor næsten alt vores trafik imellem oktober og januar - og her gælder det for os om at brænde igennem! En af de ting, som vi har haft størst succes med i 2017 hos Julenyt.dk, har været at indsamle nye e-maillister via Leadgenerering-annoncer på Facebook.

Efter vi fik opsat vores Leadad-annoncer og synkroniseret vores e-maillister, kunne vi via 3 forskellige konkurrencer, som kørte i september og oktober, indsamle rigtig mange nye e-mails! Efterfølgende har vi kunnet bruge disse i forhold til både e-mail marketing og vores videre Facebook-annoncering.

Så hvis din webshop ikke fokuserer på sammenspillet med Facebook og e-mail-marketing, så er der masser af billige leads at komme efter her.

Kast dig over marketing automatisation

Kasper Toxvig, Manager, Rito.dk

Som en webshop i et meget konkurrencepræget marked, har vi haft stort fokus på marketing automatisation. Her har vi særligt haft fokus på at få automatiseret så meget af vores e-mail marketing som muligt. Her er der rigtig mange gode tools på markedet, men vores bedste råd til jer, er at bruge Active Campaign. Årsagerne til dette er flere, men først og fremmest er det nemt at anvende og så er der ingen set-up fees.

Sidst men ikke mindst kan man også tage den indsamlede data fra Active Campaign og bruge den i sin Facebook-annoncering fremadrettet, hvilket vi har haft rigtigt stor gavn af hos Rito.dk, da vores kunder spænder vidt og bredt i alle aldersgrupper. Derfor er det afgørende for os, at vi kan henvende os til hver målgruppe på en unik måde, så vi får skabt større engagement, da man ikke bruger samme indgangsvinkel til at sælge garn til en 24-årig, som til en 64-årig.

Segmenter dine e-maillister

Christian Højbo Møller, Direktør Candidlab.com

En af de største fejl, som vi oplever mange webshops lave, og som vi selv tidligere har begået er, ikke at segmentere og opdele sine e-maillister. Ved at gøre dette i indsamlingsfasen, bliver det meget lettere at skrive gode og relevante nyhedsbreve, som rammer plet.

Vi henvender os både til mænd og kvinder i flere lande på en gang, og vi ved, at der er særlig stor forskel på mænd og kvinders præferencer i forhold til vores produkter. Efter vi begyndte at segmentere vores e-mails endnu mere, har det haft en rigtig stor effekt på vores omsætning, da vi bedre og mere præcist kan henvende os til hver enkel bruger!

Personliggør jeres e-mails, så meget som (overhovedet) muligt

Simon Bak, Manager Sleepzone.dk

Vores bedste tip i forhold til e-mailmarketing er, at gøre dem så personlige som muligt!

Ved konsekvent at henvende os til vores kunder ved fornavn, og ved at nævne deres navne allerede i emnelinjen, så vi en markant stigning i vores åbningsrater og også en stigning i antallet af kliks til vores hjemmeside.

Hvis I allerede har segmenteret jeres lister, så vil dette være et naturligt næste skridt, for at skabe en god oplevelse. Og dette punkt bliver nok kun vigtigere i de kommende år. I dag har mange webshops mere fokus på at tale om sig selv, end at tale til deres kunder.

Fokuser på bonusser – ikke på rabatter

Niclas Nielsen, Ejer Casinobonussen.dk

I dag er mails proppet med ord som ’rabat’, ’tilbud’ ’lave priser’ osv., og netop derfor bliver det mindre effektivt. Brugerne bliver kort sagt mindre modtagelige overfor de samme salgstricks!

Inden for casinobranchen er det i stedet meget mere udbredt at anvende bonusser. Det gør vi selvfølgelig også i vores e-mail marketing, hvor vi helt bevidst har valgt at se bort fra disse ord og i stedet haft fokus på at omtale ordet ’bonus’. Bonusser er ligeledes et rigtigt godt middel til at få genaktiveret tidligere kunder, hvis man er en webshop, og det føles meget mere personligt at modtage en bonus eller en bonuskode end blot et ’tilbud’ eller en ’rabat’, som alle andre også får.

Find ud af, hvornår dine brugere åbner deres e-mails – og udnyt det!

Frederik Thomsen, Ejer Test-tørretumbler.dk

Din e-mails er ikke ret meget værd, hvis de ikke åbnes og/eller ender i dine kunders spamfilter. En af de største årsager til at dine mails ikke bliver læst er, at du ikke rammer dine kunder, når de har tid. Derfor bør du undersøge meget nøje, hvornår dine åbningsrater er størst og herefter gå efter at målrette dine e-mail-kampagner i disse tidsrum. Det behøver ikke at være klokken 17, selvom at det er her, at de fleste har fri. Måske har dine brugere en anden adfærd end den almindelige dansker? Uanset om det er tilfældet eller ej, er det afgørende at finde ud af - ellers bliver dine mails aldrig åbnet!

Brug browser-retargeting til at få dine kunders opmærksomhed

Søren Johansen, Manager Rabatkongen.dk

Hos rabatkongen.dk har vi indtil videre haft stor gavn af at anvende browser-retargeting på vores hjemmeside.

For os spiller remarketing via PPC og retargeting via Facebook allerede en stor rolle for vores forretning. Browser-retargeting har givet os endnu et værktøj til at komme direkte i kontakt med de af vores brugere, som har besøgt vores hjemmeside tidligere. Du sender her en direkte besked til en computer, som tidligere har besøgt din side, og på den måde har du rigtigt stor sandsynlighed for at fange brugerens opmærksomhed på ny. Klikraterne er her rigtig gode og du kan derfor både generere flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev og selvfølgelig flere salg.

Forkort dit checkout-flow

Jens Christian Pedersen, Manager Tidtilforsikring.dk

Vores fokus har på det sidste ikke ligget så meget på at få en masse ny trafik til vores hjemmeside, men på at få mere ud af vores eksisterende trafik. Derfor har vi særligt fokuseret på UX og konverteringsoptimering.

Vores udfordring er, at vi SKAL bruge en bestemt mængde information om vores brugere, før vi kan lave et tilbud på deres forsikringer, men vi skal stadig gøre det så hurtigt og så simpelt som muligt. I denne sammenhæng fandt vi frem til, at vores brugere skulle klikke alt for mange gange, for at komme igennem vores mange skridt.

Efter at vi fik omstruktureret vores side sparede vi vores brugere for adskillige klik, og i de efterfølgende dage og uger oplevede vi en rigtig pæn stigning i vores konverteringsrate. Vores tese var, at det særligt var mobilbrugerne, som var mindre tilbøjelige til at konvertere på grund af de lidt for mange skridt i vores checkflow.

Gør mere ud af din troværdighed

Martin Jørgensen, Manager Senge-testeren.dk

For rigtig mange hjemmesider er troværdighed, både over for søgemaskiner og særligt over for brugerne, afgørende for at få succes.

Vi har som hjemmeside arbejdet utroligt meget på at synliggøre os selv overfor vores kunder. Her spiller elementer som synlige adresser, velskrevne ’Om os’-sider og elektronisk kundeservice en stor rolle for i sidste ende at give sine brugere en oplevelse, som gør, at de kommer igen.

Drop full-page pop ups

Lennart Øster, Direktør Filato.dk

Google spænder hele tiden skruen for, hvordan man kan tillade at opføre sig overfor sine brugere – og det skal man virkelig være opmærksom på, hvis man ønsker at øge sit salg på lang sigt.

Nu er den nye opdatering om adblocks netop kommet, og mit bedste råd for i år er derfor, at man IKKE er ligeså aggressiv med pop-ups og særligt full page ads på sin side.

Vores primære målgrupper er personer over 50 år. For denne målgruppe har vi kunnet se et markant fald i bounce rate, samtidig med at vores time on site steg, hvilket har været en del af forklaringen på vores stigende antal salg. Hvis du frygter at miste nogle tilmeldinger til dit nyhedsbrev, vil jeg hellere anbefale dig, at anvende exit-pop ups.

Indhent flere anmeldelser fra dine brugere

Rasmus Sørensen, Marketing Manager Powercooking.dk

I det sidste år har vi brugt meget tid på at få mere ud af vores eksisterende trafik. En af de vigtigste ting for vores kunder er anmeldelser, og udover at implementere struktureret data på vores side, der indeholder reviews, så har vi også arbejdet meget med at indhente anmeldelser fra vores kunder på de efterhånden mange online platforme.

I dag er de fleste på Trustpilot, men der er mange andre steder, hvor din webshop eller forretning kan modtage anmeldelser, såsom Google, Facebook LinkedIn mv. Så hvis man gerne vil fremstå troværdigt gælder det om at have anmeldelser på tværs af alle platforme, i stedet for at lægge alle sine anmeldelser i én kurv.

Fjern alle unødvendige plugins på din hjemmeside

Anders Alsen, Ejer Test-vaskemaskine.dk

Loadtid bliver stadigt vigtigere og vigtigere for Google og selvfølgelig også for brugerne, fordi vores tålmodighed falder støt.

Derfor vil vi anbefale alle, der bruger WordPress og særligt WooCommerce, at undersøge alle installerede plugins på jeres hjemmeside. At have for mange unødvendige plugins øger risikoen for at der opstår fejl, og medvirker også til at gøre jeres hjemmeside langsommere. Dette er en hurtig ting at rette, som kan give dig en væsentligt bedre brugeroplevelse. Ofte glemmer man at få fjernet gamle og unødvendige plugins. Rådet herfra bliver dermed at få skåret ned på antallet af plugins på din hjemmeside!

Sats endnu mere på videoer i din content marketing

Nicky Søgaard, Direktør Dintekstforfatter.dk

Måske er vi her lidt farvet af vores baggrund, og selvom dette ikke skal være skjult reklame, så vil vi varmt anbefale både servicevirksomheder og webshops at satse endnu mere på god content marketing i det kommende år.

Her forventer vi at særligt videorigt indhold bliver langt større end sidste år! Uanset om man er en webshop eller en servicevirksomhed, så skaber gode videoer mere interaktion og giver en bedre brugeroplevelse.

Her er det dog vigtigt, at man laver sine egne videoer og ikke springer over, hvor gærdet er lavest!

Skab mere luft på dine landingssider

Peter Jensen, Manager Sportnyt.dk

Når det kommer til at skrive indhold, vil jeg anbefale jeres at fokusere på den ene side at skrive langt indhold, men samtidig gøre det på en sådan måde, at dine landingssider ikke blot bliver fyldt med den ene store klump tekst efter den anden.

Derudover bør du også overveje at inkludere noget andet end tekst på dine landingssider. Udover gode videoer, så kan du også bruge grafer, statistikker eller skemaer, hvis du finder det relevant.

Det er i dag ligeså vigtigt at give sine kunder noget spændende at kigge på, som noget spændende at læse.

Brug mere tid på gode produktbeskrivelser

Peter Bæk, E-commerce Manager Smykkekaeden.dk

Et af vores stærkeste våben i forhold til vores konkurrenter er storytelling – og det er et våben som de færreste webshops formår at udnytte!

Hvis du kan lykkes med at skabe en fortælling på alle dine sider, øger du sandsynligheden for, at dine besøgende bliver til stamkunder! En af de steder, hvor man kan skille sig ud, er på produktsiderne. Det er her dit produkt for alvor skal sælges, hvorfor energien skal lægges i at sørge for, at du har nogle spændende, og ikke mindst overbevisende, produktbeskrivelser på din hjemmeside.

Jeg er helt sikker på, at de fleste webshopejere undervurderer, hvor lang tid brugerne bruger på at læse produktbeskrivelser, særligt hvis dit produkt er lidt kompliceret.

Skriv til dine kunder, ikke til Google

Jeppe Jensen, Ejer Test-opvaskemaskine.dk

Nøglen til at lave godt indhold handler i dag om at skrive indhold til sine brugere og ikke til Google.

De typiske fejl her inkluderer, at man skriver i passivt sprog og bruger mange tunge ord. Selvom lange tekster har stor betydning i forhold til SEO, er disse i sidste ende ikke meget værd, hvis ikke der er nogle, der gider at læse dem helt igennem. Og det gør man ikke, hvis man ikke kan se sig selv i teksten. Mit bedste råd er derfor: get to the point og lad være med at danse om den varme grød. Som tidligere nævnt bliver man kun mere og mere utålmodig online!

Sats på YouTube som content marketing kanal     

Casper Schneider, Manager Marketplace.babyspire.com

For os bliver content marketing et af de helt store fokuspunkter i det kommende år. Som folk allerede har pointeret, så kommer videoer til at spille en afgørende rolle i fremtidens marketing miks. Netop derfor kan man som dansk virksomhed godt begynde at bruge mere tid på YouTube som marketingskanal, samt på at optimere ens videoer så meget som muligt, så man får flere visninger.

Her er det dog vigtigt at sige, at såfremt man henvender sig til et internationalt publikum, så er der mere at komme efter, end hvis man blot er tilstede i Danmark. Youtube er dog stadig en kanal, der kan give en masse branding uden at der er den helt store konkurrence – endnu.

Minimer gentagelser i dine tekster!

Nicolai Lyhne, Manager, Compara.dk

Hos en side som vores spiller mængden af tekst på vores sider en stor rolle. Vores fokus er udover mængde dog primært originaliteten og kvaliteten af vores indhold.

En typisk fejl, som mange virksomheder i dag begår, er at gentage sig selv. Det er både kedeligt for brugerne, og i mange tilfælde kan det opfattes som spam-skrivning. Derudover er søgemaskinerne heller ikke fans af hverken duplikeret indhold eller store mængder lignede indhold – og det vil de højst sandsynligt kun slå mere ned på i de kommende år. Så drop de mange gentagelser og sats på at strukturere din tekst til at begynde med. (Undskyld gentagelsen!)

Optimer dit indhold efter Googles featured snippets

Kristoffer Føns, Ejer Rejsekris.dk

Som indehaver af en blog, vil jeg varmt anbefale dig at tilpasse dit indhold, så du øger chancen for at blive fremhævet af Google.

Google introducerede i slutningen af sidste år ’fremhævet indhold’, der har til formål at fremhæve korte, men meget konkrete, tekstafsnit i forhold til en bred vifte af søgninger. Ved at tilpasse dit indhold bliver du mere synlig og ranker på den såkaldte plads 0, over alle de andre søgeresultater.

Dette giver flere kliks og bidrager dermed også til bedre placeringer. Det særlige ved denne feature er, at du ikke behøver at ranke højt på side 1 i forvejen, for at blive fremhævet!

Hastighedsoptimer jeres hjemmeside for mobilbrugere

Peter Sørensen, Manager, Indexed.dk

Ligesom det er tilfældet for rigtigt mange andre hjemmesider, så kommer langt, langt størstedelen af vores trafik fra smartphones og tablets – og her er brugeroplevelsen meget anderledes end på en stationær PC.

En ting der særligt adskiller disse enheder er deres loadhastighed. For at give en så god brugeroplevelse som muligt, bør man sørge for at have en hjemmeside, som loader lige hurtigt for både computere og mobile enheder. Google har også fornyeligt bekendt, at dette bliver et rankingsignal i løbet af 2018. Så hvis din side ikke er den hurtigste i feltet, er det nu du skal gøre noget ved det!

Brug indholdsfortegnelser i dit indhold

Christian Solberg Due, Ejer Mininvestering.dk

Vores største fokus er altid på at skabe godt indhold – først og fremmest for vores brugere, men også for Google. Et godt lavpraktisk tip til at lave bedre indhold i WordPress er at indsætte indholdsfortegnelser i dine artikler, særligt hvis dit indhold er meget langt!

En indholdsfortegnelse giver både dine brugere et bedre overblik over din artikel, men Google kan også bruge det til at indeksere din side bedre. Du øger også sandsynligheden for at der dannes sitelinks på din side, hvilket stiller dine brugere endnu bedre, når de møder netop dit søgeresultat.

Tilpas dit indhold til mobilbrug

Niels Rasmussen, Manager, Bluelobster.dk

Som det er tilfældet for rigtig mange hjemmesider, kommer størstedelen af vores kunder fra mobile enheder. Mange forventer, at 2018 bliver året, hvor Google ruller sin mobilefirst-opdatering ud.

I forbindelse med dette vil mit råd være at tilpasse sit indhold til mobilen, fremfor til computere, som man gør i dag. Den mindre skræm betyder blandt andet, at man med fordel kan overveje at forkorte sine title tags og meta beskrivelser, så de IKKE bliver for langt for brugerne. På den måde får du flere kliks og dermed besøgende!

Få det maksimale ud af struktureret data

Simon Hansen, Direktør Træningsguiden.dk

I det forgangne år har vi arbejdet rigtigt meget med at implementere mere struktureret data på vores hjemmeside, hvilet vi varmt vil anbefale andre at gøre!

Indenfor vores branche, hvor opskrifter er afgørende, anvendes struktureret data, i form af reviews, meget oftere end i mange andre brancher.

Men her er der mange der hopper let og elegant hen over de mange andre muligheder, når de har fået indsat reviews på deres landingssider. Der findes mange flere muligheder for at angive præcist og konkret information til Google om din side, hvilket alt andet lige gør det nemmere for Google at forstå og rangere dit indhold.  

Det er vi slet ikke i tvivl om! Vores råd er derfor, at enhver seriøs hjemmesideindehaver bør sætte sig ned og gå listen af schema-muligheder igennem i forhold til hans eller hendes side.

Brug Google Search Console til Long-tail søgninger

Stefan Olsen, Manager Bgh.dk

Indenfor vores branche er der på den ene side høj meget konkurrence om placeringerne hos Google, og på den anden side er der meget trafik at komme efter. En stor del af trafikken kommer fra long-tail trafik, som alt andet lige har en høj sandsynlighed for at konvertere.

Netop derfor har det for os været afgørende at fange så mange long-tail søgninger som muligt. Hertil vil jeg varmt anbefale folk at bruge det nye og forbedrede Google Search Console som tool.

I modsætning til i det gamle Search Console kan man nu få vist forespørgsler, som ens side har modtaget klik på, der er op til 18 måneder gamle.  Tidligere kunne man kun gå 90 dage tilbage og kigge.

For os har det betydet, at vi har kunnet optimere vores indhold og få meget flere konverteringer, og flere besøgende.

Brug affiliate programmer til at booste din forretning

Anton Hoelstad, Ejer af AntonHoelstad.dk

Mit bedste tip til nystartede webshopejere i konkurrenceprægede brancher er, at afsætte en del af jeres marketingbudget til affiliate partnere.

At bruge affiliateprogrammer kan stadig give dig en rigtig god indtjening til en lav pris, samt give dig mulighed for, at finpudse din samlede marketingmaskine.

Meget af trafikken fra affiliate konverterer ikke nødvendigvis, og det giver dig mulighed for at bruge trafikken i din Facebook retargeting, samt for at få indsamlet en masse værdifulde e-mails, som du kan bruge senere.

På den måde kommer du hurtigt i kontakt med en ny stor målgruppe af kunder, og du har taget første skridt på vejen til at styrke dit brand.

Du kan derfor få rigtigt meget ud af at lade andre stå for din SEO i begyndelsen.

Arbejd endnu mere med din interne linkstruktur

Erik Hejlskov, Ejer Laanekassen.dk

En af de små, men vigtige, ting, som mange efter min holdning gør for lidt ud af, er intern linkbuilding på deres side.

Vores hjemmeside er en nicheside, og derfor er det helt naturligt, at vi linker meget imellem de mange indlæg på vores side.

Til gengæld kan vi også se, at rigtigt mange af vores brugere rent faktisk klikker på dem og bliver længere på vores side af denne grund. Samtidig hjælper det os også til at få bedre placeringer hurtigere, når vi udgiver nyt indhold på siden.  

Ryd op i antallet URL’er for din side

Christian Andersen, E-commerce Manager Goldentimes.dk

Et ofte overset tip til webshops er at rydde op i antallet af URL’er på jeres side.

Hos Goldentimes.dk foretog vi sidste år en grundig gennemgang af antallet af URL’er på vores side. Her kunne vi se, at rigtigt mange URL’er ikke var vigtige.

Nogle redirectede vi, imens andre blev fjernet. Efterfølgende kan vi se, at Google crler vores side hurtige, hvilket også har gjort, at vi er kommet hurtigere frem i søgeresultaterne på vores nyeste sider. Jo ældre en hjemmeside er, jo flere gamle, irrelevante sider risikerer man at have liggende.

Fjern alle 302 redirects på dit site

Michael Hansen, Ejer Test-støvsuger.dk

Som nævnt ovenfor at det er vigtigt, at ryde op i ens gamle URL’er. Det kan vi kun bakke op om!

Et godt sted at starte ville være at undersøge sin hjemmeside efter gamle 302-redirects. Skynd jer at få dem omdannet til 301-redirects. Vi har selv oplevet, at vi havde mange gamle 302-redirects, som vi havde glemt alt om.

Efter at vi fik dem omdannet til 301-redirects, kunne vi hurtigt mærke, at vores placeringer blev bedre, særligt for vores vigtigste sider.  

Emneord: 120318
Obsidian Digital på DenOffentlige.dk Obsidian Digital er et digitalt marketing bureau med speciale i performance marketing. Vi har kontor i København og Aarhus, men trækker kunder fra hele verden....
Aktivitet: Artikler: 11 | Kompetenceområder: 3

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også