Det kræver nysgerrighed at gøre data til information

Sundhedsvæsnet er fuld af data, men for at blive til information, som beslutningstagere og medarbejdere kan bruge i det dagelige arbejde, skal data sættes i kontekst. Det lærer lægesekretærer på nyt efteruddannelsesmodul.

Hovedstadens regionsformand, Sophie Hæstorp Andersen, har lagt mærke til det nye tilbud. Hun glæder sig over, at nogle af hendes medarbejdere tager af sted.

En af dem er lægesekretær Jette Christensen fra Hvidovre Hospital. Hun har som en af de første gennemført sundhedskommunommodulet “Databearbejdning og controlling”, der er udviklet af DL i samarbejde med COK – Center for Offentlig Kompetenceudvikling.

- Med indførelse af it-systemet Sundhedsplatformen er jeg blevet klar over, at databearbejdning bliver en vigtig del af mit arbejde. Der sidder så mange lægesekretærer ude på hospitalerne, som med de rigtige kompetencer kan blive en kæmpe resurse i processen med at registrere og gøre data til brugbar viden. Det kan være i forbindelse med budgetlægning og fremadrettet planlægning på områder som personale, forbrug og kapacitet, forklarer Jette Christensen.

COK er redaktør for eget indhold

COK er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og udgiver artikler, debatindlæg, synspunker, pressemeddelelser og cases om offentlig ledelse og kompetenceudvikling. 

Læs mere om COK her. 

Læs mere om at blive redaktør her.

En af underviserne er Martin Hornstrup. Han vil klæde deltagerne på til at forstå og anvende data:
- Derudover får de et bredt indblik i de mange dataopgaver, der findes på et hospital relateret til styring, controlling, planlægning og udvikling. De opgaver bliver ikke mindre i fremtiden. Derfor er der i særlig grad brug for faggrupper, der kan koble styring og udvikling med klinisk indsigt. Den rolle mener jeg, at lægesekretærerne passer rigtig godt i, siger Martin Hornstrup.

Nysgerrighed er vigtigt

Ifølge underviseren er nysgerrighed afgørende, når data skal blive til information.
- Den vigtigste kompetence er nysgerrighed på de mange data- og styringsopgaver, der findes på et hospital. Det er en drivkraft til at turde bevæge sig i retning af at gøre data til information. Data findes der masser af i sundhedsvæsenet, men data har ikke så meget værdi i sig selv. Det vigtige er, at data sættes i en kontekst og bliver præsenteret på en måde, så beslutningstagere på alle niveauer kan bruge informationen til at understøtte deres arbejde, fastslår Martin Hornstrup, der til dagligt er partner i konsulentfirmaet Health Innovation Institute.

Jette Christensen nikker ja til, at hun er blevet mere nysgerrig på brug af data.

Sæt en dagsorden - bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige er fremtidens medie for videndeling og konstruktiv kommunikation. Du og din organisation kan blive redaktør for jeres eget indhold på DenOffentlige ligesom flere og flere andre allerede er. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere her.

- På mit arbejde er jeg begyndt at komme med flere idéer til, hvordan vi kan holde styr på vores indtjening via SKS og skabe overblik over vores patientforløb ved at indføre tabeller og grafer i det daglige arbejde. Før jeg begyndte på modulet, havde jeg meget lidt kendskab til Excel, det har jeg nu tvunget mig selv til at arbejde med efterfølgende.
Modulet har også lært mig at være konstruktiv kritisk over for konkrete opgaver. For eksempel spurgte jeg vedholdende ind til en given opgave. Hvad var det præcist, som ledelsen ville have af viden i forbindelse med en tabel? På den måde kom der en god og produktiv diskussion om, hvordan det kunne lade sig gøre rent arbejdsmæssigt, forklarer Jette Christensen, der de sidste 2 1⁄2 år har arbejdet på intensiv afdeling.

Vi skal ud af starthullerne

- Jeg vil anbefale modulet til alle lægesekretærer. Det handler om at få os ud af starthullerne, sådan at vi lærer at bruge data i opgaveløsningen, siger Jette Christensen.

Martin Hornstrup er enig og anbefaler, at lægesekretærerne undersøger, hvordan anvendelse af data kan være relevant i deres arbejdsopgaver.
- På modulet lærer deltagerne, hvordan god registrerings- og kodningspraksis kan understøtte effektiviteten i en hospitalsafdeling. De bliver i stand til at finde fejl, håndtere dem og sørge for at der bliver handlet på de fundne fejl. Desuden lærer de, hvordan de kan understøtte den økonomiske og kapacitetsmæssige styring i afdelingen, siger Martin Hornstrup.

Artiklen har været bragt i DL-magasinet nr. 01, januar 2018.

Emneord: Dataanalyse, Datadrevet ledelse, COK, Lægesekretærerne, Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, IT-kompetencer, Kompetenceløft, Kompetenceudvikling, 090218
COK på DenOffentlige.dk COK er en aktiv del af den kommunale velfærdsudvikling. COK er kommunernes kompetencecenter i forening, og vores vigtigste opgave er at understøtte kommunernes drift og udvikling gennem kompetence...
Aktivitet: Artikler: 109 | Events: 4 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også