Britisk rapport: Bank pressede bevidst kunder i konkurs

Ny rapport viser, hvordan britisk bank forsøgte at redde sig selv gennem finanskrisen. Kunderne blev presset og udnyttet systematisk.

Efter år med retssager og granskning har den britiske regering offentliggjort sin rapport om, hvordan storbanken Royal Bank of Scotland, RBS, udnyttede små erhvervsdrivende efter finanskrisen.

For at skrabe penge sammen pressede banken sine mindre kunder til dyre lån og høje gebyrer. Den pressede også kunder ud i konkurs, så den kunne overtage deres aktiver billigt. 

Det skete i divisionen Global Restructuring Group, GRG.

- Den overskyggende prioritet for GRG var ikke at styrke og hjælpe sine kunder, men at skabe indtægt for RBS gennem opfundne gebyrer, høje renter og overtagelse af penge og ejendomme, siger formand for det udvalg i det britiske finansministerium, der har gransket sagen, Nick Morgan, i forbindelse med udgivelsen.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte, er gratis debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Til den britiske avis The Guardian siger analytiker ved investeringsfirmaet Hargreaves Laith Khalaf:

- Rapporten viser den grusomme kultur i GRG, når det kommer til behandlingen af deres erhvervskunder. Det er et sørgeligt billede, den tegner af bankindustriens opførsel under og efter finanskrisen.

Rapporten var ellers fortrolig men grundet offentlig interesse er den blevet offentliggjort.

Rapporten dækker over opførslen i GRG, der var den division i Royal Bank of Scotland, små erhvervsdrivende blev sendt til, hvis de var i problemer.

Blandt andet viser rapporten, at medarbejdere blev trænet med materiale som: "Sådan får du kunder til at acceptere store gebyrer og takke dig for det".

Andet materiale fortalte bankrådgiverne, at de skulle "undgå gebyrer i runde tal. 5300 pund lyder, som om du har tænkt over det. "5 k" lyder, som om du ikke har".

Ansatte er også blevet rådet til at lade kunder "hænge sig selv" (i betydningen lade deres selskab gå konkurs red.), så banken har kunnet overtage dele af dem billigt.

Andre dele af rapporten beretter om intimiderende opførsel med råb og skrig, samt rådgivere der har efterlignet kunders accent for at nedgøre dem.

Royal Bank of Scotland har efterfølgende undskyldt og betalt mere end tre milliarder kroner i gebyrer tilbage til kunder som led i sagen.

/ritzau/

Emneord: Finanskrise, Royal Bank of Scotland, Udland, Banker, 210218
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6584

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også