Hvordan skaber man en effektiv platform?

I løbet af de sidste har flere og flere og flere virksomheder valgt at satse mere og mere på digital markedsføring. For imens detailhandlen har haft det svært, så er e-handlen vokset med eksplosiv vækst igennem de sidste mange år.

Hvordan skaber man en effektiv og brugervenlig hjemmeside?

Konkurrencen på internettet bliver hele tiden hårdere og hårdere, både for virksomheder og ikke mindst privatpersoner, som er afhængige af at være tilstede online. Et resultat af den stigende konkurrence er, at der stilles større og større krav til den tekniske del af det at drive en hjemmeside, hvilket er en stor udfordring for danske hjemmesideejere.

For hver dag der går, bliver konkurrencen på nettet stadig hårdere og hårdere. I takt med denne udvikling kan man se, at de tekniske aspekter af det at drive en hjemmeside bliver stadigt vigtigere og vigtigere. Årsagen til dette er både, at antallet af hjemmeside vokser eksplosivt, imens at både internetsikkerhed og brugervenlighed stadig vægtes tungere af internetgiganter som Google.

Kort sagt: Hvis teknikken ikke spiller, mindskes dine chancer for at få succes online. Vi ved af erfaring, at mange virksomheder ikke har særlig stort fokus på disse emner.

Vi har derfor sat os for at samle de bedste tips fra nogle af de mest velkendte eksperter på dette område og spurgt dem om, hvad deres bedste tips er til at skabe en effektiv og brugervenlig hjemmeside.

Disse tips kan i 9/10 tilfælde bruges af de fleste virksomheder og hjemmesideejere.

Tip: Vælg et CMS-system, der passer til dine tekniske evner

Mickey Weis, Ejer Mickyweis.com

Ud fra min egen erfaring, så er en af de vigtigste beslutninger man skal træffe som webshop- eller hjemmesideejer, hvilket CMS-system man skal have. Her er det afgørende, at man finder et CMS-system, som passer til de tekniske kompetencer man har.

Der er i dag stor forskel på, hvor mange muligheder de forskellige CMS-systemer byder på, og hvor svært det er af få den fulde gevinst ud af dem. Systemer som WordPress og Shopify er meget nemme at bruge, imens systemer som Magento kan være noget mere tekniske. Men hvis man har de rette tekniske kompetencer, kan det også give dig en lang række fordele. Så sørg for at undersøge markedet nøje, før du vælger et CMS-system.

Tip: Sørg for at din hjemmeside bruger et responsivt design

Steffen Andersen, Partner Togotryk.dk

Langt de fleste af vores kunder finder os via søgninger foretaget fra mobile enheder, hvorfor det er afgørende, at vi giver vores brugere en god oplevelse herfra. En af nøglerne til dette er, at have et responsivt design på sin hjemmeside. På den måde tilpasses indholdet på vores hjemmeside til en mindre skærm. I dag kan du heller ikke rangere godt hos søgemaskiner som Google, hvis ikke den hjemmeside er tilpasset mobile enheder, men på trods af det, så er der stadig mange hjemmesider, der ikke anvender responsive designs.

Tip: Hastighedsoptimer din platform for mobilbrugere

Martin Hansen, Online Marketing Specialist, Boxit.dk

Der er allerede blevet sagt, at mobilvenlighed bliver vigtigere og vigtigere. Og det kan ikke siges ofte nok. For om ikke så længe vil din hjemmesides load hastighed på mobile enheder få direkte betydning for både dine placeringer og dermed også for dine brugeres oplevelse på din hjemmeside.

Så selvom at du har et hurtigt site på desktops, så sørg for at din hjemmeside er hastighedsoptimeret imod mobilbrug, inden vi når til sommerferien. Ellers kan det få en negativ effekt på din hjemmeside.

Tip: Se hosting som en investering, ikke som en udgift

Julius Jensen, Indehaver Telerepair.dk

Da vi startede vores webshop, havde vi stor fokus på at holde vores udgifter nede. I takt med at vi fik mere og mere trafik, gik det dog op for os, at vores side var alt, alt for langsom, og det gav vores brugere en dårlig oplevelse. I vores tilfælde skyldtes det primært, at vi havde valgt en meget billig hostingservice, netop for at holde udgifterne nede.

Det viste sig at være en stor fejl. Efter at vi opgraderede vores hostingaftale, fik vi en meget mere brugervenlig hjemmeside, hvilket også har givet flere kunder i butikken. Så vores råd er ikke at se jeres hosting som en udgift, men som en rigtig god investering!

Tip: Sørg for at have både et HTML og XML-sitemap på din side

Christian Madsen, CMO Billig-fitness.dk

Som daglig leder af en større webshop er det for mig afgørende, at vores hjemmeside bliver fundet så ofte som muligt af Google og andre søgemaskiner, så nye produkter kan opnå gode placeringer så hurtigt som muligt. For at dette kan lade sig gøre, er det afgørende, at man anvender sitemaps på sin hjemmeside.

De fleste hjemmesider stopper dog efter, at de har oprettet et XML-sitemap. Google har dog selv været ude at sige, at de foretrækker at crawle HTML-sitemaps. Mit råd er derfor at du sørger for at oprette begge typer sitemaps. Derudover skal du også sørge for at linke dine to sitemaps sammen. Lav derfor et link fra dit HTML-sitemap til dit XML-sitemaps. Så bliver din hjemmeside fundet hurtigere.

Tip: Brug din robots.txt fil med omtanke

Theresa Rasmussen, Indehaver Buhlcykler.dk

Med en webshop af vores størrelse, der indeholder mange hundredetusinde produkter, kommer man helt naturligt til at have rigtigt mange URL’er. Derfor er det meget vigtigt, at vi hjælper søgemaskiner med at forstå, hvilke de skal bruge tid på at lede efter.

Det bedste værktøj til at styre dette er en robots-tekstfil. Dette er en tekstfil, hvor du beder søgemaskiner om at ignorere en række kategorier på din side, som du ikke ønsker den skal bruge tid på. Her vil jeg anbefale alle webshopejere at ekskludere alle kurv- og betalingsrelaterede URL’er samt ikke mindst interne søge-URL’er. Dem dannes der rigtigt mange af i takt med, at man får flere besøgende og flere salg.

Du kan også indsætte URL’erne til dine sitemaps her, så de nemmere bliver fundet, for lige at følge op på ovenstående, gode råd.

Tip: Undgå unødvendige redirects

Jonathan Svendsen, Indehaver Rumrum.dk

Mit råd er meget simpelt: Undgå at lave unødvendige redirects på din side.

Som det er nævnt tidligere, er det vigtigt, at man ikke får alt for mange URL’er og her kan alt for mange redirects ende med at være et problem.

Hvis du har mange hundredetusinde redirects på din side, kan det være bedre at slette nogle af dem. Vi havde tidligere dette problem, da vi havde mange udgåede produkter, hvor vi valgte at redirecte dem alle sammen. Over tid blev det alt for mange redirects, og det endte med at skade vores muligheder for at blive fundet.

Tip: Få styr på pagineringen på din side

Morten Andersen, Ansat, Australian-bodycare.com

En af de ting, som vi ser rigtigt mange webshops, i m in optik, har problemer med, er manglende paginering på deres kategorier.

Kort sagt betyder det, at mange hjemmesider får en masse kopieret indhold uden egentligt at have det. Derfor er det afgørende, at man enten får opsat korrekt sidenummering på alle sine kategorier, eller også skal man anvende en infinite-scroll-funktion, så man ikke har flere sider på sine kategorier, men i stedet giver sine brugere mulighed for at blive ved med at scrolle efter produkter.

Da vi ikke har et produktudvalg på flere tusinde produkter, gav den sidste løsning bedst mening for os. Hvis man er en større webshop, bør man efter min opfattelse anvende sidenummering.

Tip: Juster dit crawlbudget via Google Search Console

Michael Henriksen, Direktør Maler-maling.dk

Som direktør for en større webshop er jeg, som mange andre her på listen, meget opmærksom på, om vores webshop bliver crawlet og fundet af søgemaskinerne. En af måderne hvorpå man effektivt kan sørge for dette er ved at anvende Google Search Console. Her kan du justere dit crawlbudget, hvilket hjælper Google til at crawle din hjemmeside bedre.

Tip: Gør brug af struktureret data

Thomas Henriksen, Ejer Outlet-cykler.dk

Mit bedste tip til alle kommende og nuværende webshopejere er at gøre brug af mere struktureret data.

Struktureret data er et område som hele tiden udvikler sig, og det giver os flere muligheder for at skabe en bedre hjemmeside, for både vores kunder og for søgemaskinerne. Selv vil jeg altid anbefale alle at indsætte anmeldelser på konkrete produkter, da det giver flere klik. Men derudover bør man også markere alle produkter, samt markere sine udsalgsdage, så det vises i søgeresultaterne. Det giver som sagt flere klik og bestemt også flere salg.

Tip: Skæv intern struktur

Tim P, Ejer af Spumanti.dk

Et af de ting som vi altid fokuserer på er, hvordan den interne linkstruktur er fordelt på vores hjemmesider. Tag eksempelvis Spumanti.dk (lån) Vi har rigtig mange url'er og selvom det er vigtigt at linke mere til vigtige url'er, så skal man passe på ikke at gøre det for meget. Så hver kvartal laver vi en analyse af den interne struktur.

Tip: Anvend videorigt indhold for bedre indeksering

Jens Klausen, Indehaver Fedepriser.dk

Vores side handler kort sagt om at sælge produkter, som vi synes er superfede til lige så fede priser. Derfor spiller vores indhold en stor rolle. Ligesom mange andre har vi derfor brugt lang tid på at udvikle unikt videoindhold til nogle af vores mest populære produkter, herunder særligt vores mange forskellige poolborde og ATV’er, som der er rigtig stor interesse for.

Efterfølgende kan vi se, at de sider vi har med video-indhold faktisk bliver fundet hurtigere af søgemaskinerne. Så hvis du vil sætte skub i dine placeringer, og give dine brugere en bedre oplevelse, så skal du bruge videoer i dit indhold.

Tip: Sørg for at kryptere din side med HTTPS

Mikael Pedersen, Ejer Ugleunger.dk

Som hjemmeside- eller webshopejer er det ekstremt vigtigt, at man fremstår så troværdigt som muligt. Her spiller særligt kryptering med HTTPS en stor rolle for at brugerne føler sig trygge, når de besøger ens hjemmeside eller køber et produkt online. Alle webshops og hjemmesider bør i dag have HTTPS af denne grund alene.

I dag er der dog stadig mange, der mangler at få det implementeret, selvom man risikerer at Google markerer ens side som værende usikker. Hvis det sker, vil en del af ens trafik forsvinde, og i værste fald vil ens side blive utilgængelig via søgemaskiner som Google.

Tip: Hold jeres URL’er korte

Kresten Larsen, Indehaver Malgodt.dk

Vi ved af erfaring, at korte URL’er kan hjælpe ens hjemmeside med at blive fundet hurtigere. I de fleste CMS-systemer kan man selv definere, hvad ens URL’er skal hedde. Hos Malgodt.dk hjælper vores korte URL’er både søgemaskinerne og vores brugere med at forstå vores side.

Alligevel er der stadig mange, der får skabt nogle URL’er, der er alt for lange og indeholder alt for mange led. Så hvis du vil hjælpe dig selv, og dine brugere, så hold det kort og konkret!

Tip: Hastighed er must

Martin Jensen, Manager Motion-online.dk

Vi arbejder jævnligt med vores hastighed. Der hvor mange begår en fejl er, at de glemmer at det ikke kun er Google PageSpeed Insights, som man skal kigge efter. Det er også andre tools. Google er ikke konge. Men et fint sted at starte.

Tip: Hav en kort hjemmesidedybde

Da vi startede vores webshop, vidste vi, at vi ville komme til at have rigtig mange produkter.

Derfor sørgede vi for, at alle sider maksimalt skulle ligge 3-4 klik fra forsiden. Ved at gøre det, øger man sandsynligheden for, at de bliver fundet. Derudover bliver hele siden meget nemmere at administrere – særligt i takt med at den vokser sig støre. Så sørg for at oprette interne links på din side og sørg for, at dine brugere maksimalt skal klikke 3-4 gange, for at finde de URL’er, der ligger længst væk på din hjemmeside.

Peter Mikkelsen, Ejer Billigtoner.dk

Tip: Lav interne links til aktive URL’er

En sand øjenåbner for os kom en dag, hvor vi opdagede, at der var en masse sider på vores hjemmeside, som modtog trafik, men som man ikke kunne klikke sig hen til. Det er selvsagt et stort problem, da man giver en dårlig brugeroplevelse og man risikerer, at disse sider ikke bliver fundet særlig ofte.

Vores bedste råd er derfor at se efter, om man har lavet tilpas mange interne links til alle sider, der modtager organisk trafik.

Tip: Få styr på dit Hreflang-tag

Rasmus Sørensen, Direktør Thehairlust.com

I modsætning til mange andre danske webshops, har vi fra starten haft fokus på flere markeder, da vores hårprodukter er aktuelle i alle lande.

Rent teknisk havde vi valget imellem at opsætte unikke domæner for alle de 5 lande vi er i, eller implementere et hreflang-tag. Vi valgte det sidste af ressourcemæssige årsager, og det er vi rigtig glade for i dag. Hvis du overvejer at udvide til flere markeder, skal du virkelig sørge for at du får implementeret dit tag korrekt – ellers vil din hjemmeside ikke blive synlig ligeså hurtigt i de nye lande, du gerne vil ind i.  

Tip: Undgå indeksering af interne søgninger

Mikkel, Indehaver Husoghaveliv.dk

Tidligere havde vi problemer med at søgemaskinerne ikke fandt vores vigtigste sider, og vi fik kun indekseret en meget lille del af alle vores URL’er. Årsagen var blandt ande,t at vi havde mange interne søgninger, som blev fundet og indekseret. Efterfølgende satte vi et no-index-tag på alle sider og vi så en markant forbedring i forhold til vores hjemmeside. Så hvis du har mange interne søgninger, så sørg for at få dem no-indexet ASAP.

Tip: Skab interne link på individuelle landingssider

Magnus Winther, Ejer Festkomikeren.dk

Som det tidligere er blevet nævnt, så er interne links hamrende vigtige for at skabe en god hjemmeside og en god brugeroplevelse.

Men udover at skabe interne links på tværs af kategorier, samt at linke dybt til konkrete produkter, så vil jeg også varmt anbefale, man laver interne links på enkelte sider. I vores tilfælde har vi links på vores sider, der sender vores brugere fra toppen til bunden af vores sider. På den måde kan vores brugere hurtigere finde frem til vores mange shows, som er placeret der. Særligt personer, der har besøgt os tidligere, bruger disse links og får dermed en bedre oplevelse, når de besøger vores side.

Tip: Sørg for at have plads til godt indhold på din hjemmeside

Kristian Kristensen, Konsulent Bogfoering.dk

En af de ting vi ser mange glemmer, når de arbejder med deres hjemmeside, er, hvor vigtigt det er at have godt indhold på sin hjemmeside. Og indholdet skal ikke kun være der for brugernes skyld, men også for søgemaskinernes skyld. Jo mere indhold du har på din side, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver fundet hurtigt.

I vores branche, som er bogføring, er der høj konkurrence, og derfor er tekst meget, meget vigtigt. Mit råd er derfor, at man sørger for at vælge et hjemmesideformat, som gør det muligt at have masser af indhold, uden at det giver en dårlig brugeroplevelse.

Tip: Undersøg løbende din hjemmeside for døde URL’er

Martin Wilhelmsen, Indehaver Guldnumre.dk

For ikke så længe siden oplevede vi et markant fald i vores trafik på siden, hvilket påvirkede vores omsætning negativt.

Det viste sig, at årsagen var, at der var blevet dannet en række 404-sider, som vi ikke havde været opmærksom på. Heldigvis var det nemt at rette, og vi opdagede det hurtigt, da vores hjemmeside er relativ lille. Hvis den havde været større, kunne det have taget meget lang tid. Så vores råd er meget enkelt: sørg for at undersøge jeres hjemmeside for døde URL’er.

Tip: Sørg for at jeres landingssider har de rette proportioner

Marcel Frederiksen, Direktør Heydesk.com

Mit råd handler mest om brugervenlighed.

I modsætning til mange andre hjemmesider, så er vores meget enkel og simpel. Vi er grundlæggende en intern søgemaskine, og derfor er det vigtigste for os, udover struktur, at brugerne gerne vil blive på vores sider. Her er det afgørende at ens landingssider har de rette proportioner imellem tekst, billeder og eventuelt videoer. En anden meget vigtig ting, for at skabe en god brugeroplevelse er, at man ikke anvender for lille en skriftstørrelse. Ellers vil man se, at flere brugere forlader ens side i utide.

Obsidian Digital på DenOffentlige.dk Obsidian Digital er et digitalt marketing bureau med speciale i performance marketing. Vi har kontor i København og Aarhus, men trækker kunder fra hele verden....
Aktivitet: Artikler: 8 | Kompetenceområder: 3

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også