Sundhedsplatformens it-support: Stadig store udfordringer

Region Hovedstaden har oprettet en permanent hjælpegruppe, hvis leder undrer sig over manglende fokus på undervisning i systemet

Som konsekvens af sundhedspersonalets mange udfordringer med at betjene det nye it-system, Sundhedsplatformen, har Region Hovedstaden måttet oprette en permanent hjælpegruppe. Det skriver Dagbladet Information. Gruppen består af i alt 165 civilingeniørstuderende og enkelte færdiguddannede civilingeniører, som på under fem minutter kan rykke ud til læger og sygeplejersker på hospitaler, hvis de har problemer med at navigere i it-systemet.

It-supportgruppen oplever, at sundhedspersonalet i Region Hovedstaden og Region Sjælland fortsat har betydelige udfordringer med Sundhedsplatformen. Udfordringerne er af en sådan grad, at det i mange tilfælde har alvorlige konsekvenser for arbejdsmiljøet. Det nye it-system var for mange dråben, der fik bægeret til at flyde over. Det mener lederen af gruppen, David Kovacs:

Debatten om Sundhedsplatformen

Følg debatten om Sundhedsplatformen på denne tema-side.

»Skruen var allerede i bund for mange,« siger han til Information. »Personalet er trætte, har mange patienter og føler, at man ikke kan nå mere, og så skal man også lære et omfattende nyt it-system. Det kan føre til, at man ikke får udført alle de nye arbejdsgange, hvormed bl.a. registreringer ikke bliver korrekte eller fuldendte.

Arbejdet i it-supportgruppen har desuden fået David Kovacs til at undre sig:

»Hvorfor var den hjælp ikke tænkt ind fra begyndelsen? Det er, som om der i planlægningen ikke er taget højde for helt centrale kompetencer, som er nødvendige at have, for at systemet kan komme til at fungere i klinikken. Vi har en opfattelse af, at man har glemt den del i budgettet, da man oprindelig planlagde implementeringen. Personalet lærer det ikke af sig selv,« siger han.

»Det er vores oplevelse, at man har undervurderet, hvor meget det kræver at få lært de smarte funktioner, samt at det for nogle vil være nødvendigt, at personalet fortsat kan få lov til at diktere.«

Enhedschef for Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden Marianne From skriver i en mail til Information, at et af formålene med Sundhedsplatformen er, at patienterne hurtigt kan se svar og notater, og at der ikke overses ordinationer, som ligger som diktater.

»Det sikres bedst muligt ved, at informationer indtastes i Sundhedsplatformen med det samme, frem for at informationerne først indskrives senere af en sekretær gennem diktering,« forklarer Marianne From og tilføjer, at Regionen følger med i udviklingen inden for både notatskrivningsværktøjer samt brugen af talegenkendelsesværktøjer.

Hele historien hos Information

Emneord: Sundhedsplatformen, Offentlig digitalisering, Digitalisering, Region Hovedstaden, Region Sjælland, 070218
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1385 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige