Leder anklages for at lyve i radiointerview

Få timer efter 1813-leder erklærede fuldt styr på vagtplanerne, skrev hun til et bureau for at få vikarer til konkrete vagter "under radaren". Det afslører DR København.

Det var en skråsikker 1813-ledelse, der i dagene inden jul, slog enhver tvivl om problemer med bemanding i jule- og nytårsdagene på Region Hovedstadens akuttelefon 1813 til jorden.

Spørgsmålet om hvorvidt, det var lykkedes at skaffe tilstrækkeligt personale var opstået i kølvandet på et opslag, hvor 1813 søgte vikarer til jule- og nytårsdagene, der cirkulerede på de sociale medier kort før jul.

Det førte til kritik fra flere eksperter, der pegede på, at regionen måtte befinde sig i en desperat situation.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte, er gratis debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Men kritikken blev fejet af banen af vicedirektøren i regionens præhospitale enhed, der har ansvaret for 1813, i et interview på DR P4 København om morgenen den 21. december.

- Vi har fuldstændig lagt en vagtplan, og den er på plads i forhold til de her 4.000 opkald, som vi forventer at få på de her dage, og som vi har haft de forgangne år. Det har vi fuldstændig på plads, og det har vi haft i et godt stykke tid, sagde Trine Mottlau, vicedirektør i Region Hovedstadens præhospitale enhed, der har ansvaret for 1813 blandt andet i interviewet til DR P4 København.

Trine Mottlau blev spurgt til, om der var indkaldt vikarer til 1813 i jule- og nytårsdagene. Men virkeligheden var en noget anden end det Trine Mottlau fremlagde i radioen få dage før jul.

Det viser en mailkorrespondance, DR P4 København er kommet i besiddelse af. Få timer efter interviewet i radioen skrev vicedirektøren nemlig til vikarbureauet 'vikarlæger.dk' og efterspurgte læger til en række konkrete vagter, der var ubesatte i jule- og nytårsdagene.

Sådan så vikarbureauets opslag ud tilbage i december, da de søgte læger til at passe akuttelefonen 1813.

Samtidig frabad Trine Mottlau sig også annoncering på de sociale medier og det blev aftalt, at vikarbureauet kun skulle kontakte ”betroede medarbejdere”, ”der var til at stole på” ligesom, at rekrutteringen skulle foregå ”under radaren”, står der i mailkorrespondancen.

Formanden for regionens sundhedsudvalg, Christoffer Buster Reinhardt (K) undrer sig over, at 1813-ledelsen meldte ud, at der var styr på vagtplanen, selvom man i det skjulte fortsatte med at søge vikarlæger.

- Jeg var blevet bibragt den opfattelse, at der var styr på medarbejderplanlægningen i juledagene, det stilles der nu stort spørgsmålstegn ved, så jeg føler ikke, at jeg har fået de rigtige oplysninger, siger Christoffer Buster Reinhardt til DR P4 København.

Flere andre politikere i regionsrådet undrer sig også over, at der er sendt modsatrettede signaler om vagtplanlægningen op til jule- og nytårsdagene.

- Det der er noget galt i er, at man så tæt på jule- og nytårsdagene faktisk ikke har styr på bemandingen. Vagtplaner er jo noget man lægger en eller to måneder i forvejen, siger medlem af regionsrådet for Liberal Alliance, Jacob Rosenberg til DR P4 København.

- Med forbehold for, at jeg ikke har hørt regionledelsens forklaring, så dur det ikke, at man siger en ting udadtil, mens tingene forholder sig anderledes indadtil, siger Venstres politiske leder i regionsrådet, Martin Geertsen til DR P4 København.

DR har bedt regionen om at sende en opgørelse over, hvor mange medarbejdere, der var på arbejde hos 1813 i juledagene, og hvor mange der burde være.

Af opgørelsen fremgår det, at 1813 i perioder henover jule- og nytårsdagene manglede op mod 25 procent af det personale, der var normeret på de pågældende tidspunkter.

Der skal derfor en forklaring på bordet, lyder det samstemmende fra oppositionspolitikerne i regionsrådet.

- Vi politikere er ansvarlige for alt, hvad der sker i Region Hovedstaden, og hvis vi ikke mener, at ledelsen i akuttelefonen kan leve op til det, så er det også os, der skal tage ansvaret for det, siger formand for regionens sundhedsudvalg, Christoffer Buster Reinhardt til DR P4 København.

- Alt det her falder tilbage på den daglige ledelse af funktionen (1813 red.), det er der ingen tvivl om, så det må man kigge på med alvor, og se om der er noget, vi kan gøre bedre fremadrettet. Ultimativt kan det også betyde, at man må se på, om det er de rigtige folk, der varetager de her funktioner, siger Liberal Alliances regionsrådsmedlem, Jacob Rosenberg til DR P4 København.

Hos akutberedskabet i Region Hovedstaden, der er ansvarlige for akuttelefonen 1813, afviser direktør Freddy Lippert, at 1813 var underbemandet i perioder af jule- og nytårsdagene.

- Vi har en ideel bemanding, som vi sigter efter, og den ideelle er ikke det samme som en god bemanding, så det vi har gjort er, at vi har kigget på , hvad var bemandingen sidste år, og i år havde vi faktisk en bemanding, der var bedre end sidste år, siger Freddy Lippert til DR P4 København.

Akuttelefonens svartider for jule- og nytårsdagene 2017 viser, at I var 50 procentpoint fra at opfylde målsætningen om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for 3 minutter. Hvad er forklaringen på det?

- Man kan også sige det på en anden måde. At vi har et meget, meget ambitiøst mål i Region Hovedstaden for at besvare opkaldene - faktisk mere ambitiøst end de andre regioner, og det væsentligste er sådan set, at hele sidste år var der 480.000 borgere, der kom igennem på mellem nul og tre minutter. Det synes vi faktisk er meget godt. Det er klart, vi har ikke nået 90 procent, men 480.000 kommer igennem på under 3 minutter, siger Freddy Lippert til DR P4 København.

Hele historien hos DR København

 

Emneord: Trine Mottlau, Akuttelefonen, Akuttelefon, Akuttilbud, 1813, Region Hovedstaden, Vikarer, Offentlig kommunikation, Dårlig ledelse, 290118
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1385 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige